یادداشت | ترویج همسایهداری با آموزش مداوم
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۷۴۷۱
فرزانه نرجسی / کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و تسهیلگر جامعه محلی : طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی برای شهری چون تهران ضروری است و چه بسا در برخی مناطق و محلهها ضرورت اجرای آن بیشتر احساس میشود؛ چراکه اکنون بیش از ۹۰درصد تهرانیها در آپارتمان زندگی میکنند و تعداد قابل توجهی از پروندههای ورودی به دادگاهها را درگیری و نزاع ساکنان آپارتمان تشکیل میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بعضی محلهها از جمله محلههای حاشیهای جنوب پایتخت تنوع فرهنگها و اقوام مختلف موجب میشود که عدهای با وجود سکونت در محیط جدیدی که آپارتمان نام دارد، کماکان براساس سلیقه شخصی و آداب و رسوم کهن رفتار کنند. رفتوآمدهای زیاد فامیلی، آلودگیهای صوتی، دویدن کودکان در راهپلهها، پرداخت نکردن به موقع شارژ و... نمونهای از چالشهایی است که در چنین شرایطی به بار میآید.
خوشبختانه اجرای طرح ارتقای فرهنگ آپارتماننشینی در محلههای شهر تهران آثار مثبتی در بالا بردن سطح آگاهی شهروندان نسبت به رعایت اصول آپارتماننشینی و رفع این مشکلات به همراه داشته است. ساکنان شهرک گلسار منطقه۱۹ هم نمونهای از شهروندانی هستند که از این طرح بهرهمند شدهاند. این افراد از طریق فرایند تسهیلگری به گروههای مجازی و واقعی اضافه شدند و تا حد زیادی در دیدگاه و رفتارشان تغییر ایجاد شده است. درحالی که با وجود کرونا برگزاری کارگاههای آموزشی حضوری میسر نیست ناگزیر به انجام تبلیغات محیطی و آموزشهایی شدیم که در فضای مجازی به شکل موشنگرافی، اینفوگرافی و... اجرا میشود که البته بسیار مؤثر بوده است.
همه اقشار جامعه، بهخصوص کودکان و نوجوانان که در آینده نگرشها و رفتار آنان بر شرایط کلی جامعه اثرگذار خواهد بود، نیازمند چنین آموزشهایی هستند. اجرای مداوم و فصل به فصل چنین طرحهایی در نقاط مختلف شهر، بهویژه محدودههایی که دارای مشکلات بیشتری هستند، بیشک تغییرات گستردهای در حوزه فرهنگ آپارتماننشینی به همراه خواهد داشت، چراکه تغییر رفتار و فرهنگ – مانند نمونه شهرک گلسار ـ بر اثر گذشت زمان و طی آموزشها و برنامههای مرتبط با آن اتفاق خواهد افتاد. کد خبر 601779 برچسبها همشهری محله جامعه همسایه روانشناسی
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: همشهری محله جامعه همسایه روانشناسی محله ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۷۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق(ع) ترویجدهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نقش بسزایی داشته و از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) شاهد فرهنگ اصیل شیعه هستیم.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی واعظ موسوی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: یکی از تفاوتهای امام صادق(ع) با اهل بیت(ع) و ائمه به دوران زندگی ایشان باز می گردد، دوران زندگی این حضرت مصادف با اوج نهضت عباسی و از طرفی دیگر دوران اضمحلال حکومت بنیامیه بود.
وی افزود: درگیری میان حکومت بنیامیه و بنیعباس باعث شد تا فرصتی برای امام به وجود بیاید و بتواند از این فرصت برای تبلیغ دین استفاده کنند؛ در واقع امام صادق(ع) در این دوران به نهضتی فرهنگی پرداختند و شاگردان زیادی را تربیت کردند و به تبلیغ و تبیین مفاهیم دینی و علمی پرداختند.
این کارشناس مذهبی در خصوص اینکه پیروان امام جعفر صادق(ع) را شیعه جعفری مینامند بیان کرد: امام صادق(ع) موفق شد تا اسلام ناب بی پالایش را معرفی کند و این نوع اسلام را به شاگردان بزرگ خود همچون هشام بن الملک و امثال دیگر آموزش دهد، از آنجایی که اسلام واقعی توسط امام جعفر صادق(ع) تبیین شد به پیروان شیعه اثنی عشری شیعه جعفری میگویند.
موسوی ادامه داد: امام جعفر صادق(ع) در تبیین مفاهیم قرآنی و دینی شیعه نفش بسزایی داشتند و امام مفاهیم دینی و علمی را به بهترین وجه برای بشریت تبیین و ترویج میکردند و شاهد فرهنگ اصیل شیعه از زمان امامت امام جعفر صادق(ع) به بعد هستیم.
وی گفت: اسلامی که امام جعفرصادق(ع) از نگاه تشیع به بشریت معرفی کرد هیچ نوع افراط و تفریطی نداشت، تمام خوبیها در این اسلام جمع شده است و امام توانستند بستهای آموزشی از نگاه خودشان را ارائه کنند.
این کارشناس مذهبی در خصوص شاگردان تربیت یافته مکتب امام جعفر صادق(ع) اظهار کرد: شاگردان امام جعفر صادق(ع) در طبقات مختلف دستهبندی میشوند. یکی از رشتههای مختلف که ایشان شاگردان زیادی را در این حوزه تربیت کردند کلام است که به معنای دفاع از حقایق شیعه است و در چهارچوب اصول و قواعد از مبانی شیعه دفاع میشود.
موسوی اضافه کرد: امام صادق(ع) شاگردان مطرح و زیادی داشتند از جمله آنها هشام بن الملک است که فردی خلاق و نوآور و مبتکر بود و نقل شده که در یکی از مناظراتی که با یکی از مراجعین داشتند به خوبی توانستند از اعتقادات و مفاهیم شیعی دفاع کنند و زمانی که امام از این کار مطلع شدند به هشام بن الملک گفتند چطور این کار را انجام دادی و بر مخالفین ما غالب شدید در حالیکه من هنوز چیزی به شما آموزش ندادم و ایشان به امام عرض کردند که من الهامی از سخنان شما گرفتم و همان را با ابتکار وخلاقیت خود انجام دادم.
وی خاطرنشان کرد: شاگردان تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) افرادی خلاق و نوآور هستند و با توجه به قصه و روایاتی که نقل شده، میتوان فهمید که شاگردان ایشان از علم و خلاقیت بالایی برخوردار بودند در حالیکه امروزه نظام درسی ما از بین برنده خلاقیت و نوآوری است.
این کارشناس مذهبی با توجه به اینکه امام شاگردان زیادی داشتند و تعداد آنها مشخص نیست، بیان کرد: تعداد شاگردان امام جعفر صادق(ع) بالا بوده و کسی نمیتواند بگوید که این تعداد را سرشماری کرده است، هدف از این صحبت این است که امام از فرصتی که در اختیار داشته به درستی استفاده کرده و شاگردان زیاد و سرشناسی تربیت کرده است.
انتهای پیام